تبلیغات و پروموشن

تبلیغات و پروموشن :

تبلیغات و پروموشن از زمانی که فیلیپ کاتلر موضوع آمیخته بازاریابی را مطرح کرد، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

این آمیخته بازاریابی مخفف به “4P  است که یکی از عناصر تشکیل دهنده آن بحث تبلیغات و پروموشن است.

مجموعه آقای هو :

با بررسی پتانسیل های محصول و خدمات شما در بازار هم چنین اهداف مشخص شده از طرف مدیران مجموعه، متناسب با نیاز شما بستر های ارائه محتوا، تبلیغات و پروموشن شما را شناسایی کرده و برای کسب و کارتان این خدمت را ارائه میدهد.

پروموشن در حقیقت از لحاظ مارکتینگ، فعالیت های هدفمندی است که برای دستیابی به استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت واحد بازاریابی، شناخته می شود حال اگر شما محصول خود را طراحی  (Product) و ویژگی‌ های محصول را تعریف کرده باشید پس از آن نوبت به استراتژی قیمت گذاری میرسد (Pricing) و در نهایت در این صورت قیمت نهایی محصول، استخراج شده است.

از طرف دیگر کانال ‌ها و محل‌ های فروش (Place) مشخص و تعیین شده باشد.

حال بایستی این سه کار مهم را انجام دهید :

  • به مخاطبان (مشتریان بالقوه و مخاطبان محصول و برندتان) خبر دهید که محصول شما وجود دارد؛
  • آن‌ها را ترغیب  و تشویق کنید که محصول شما را به عنوان یکی از گزینه ‌های خرید خود مد نظر بگیرند؛
  • و در نهایت، آن ‌ها را قانع کنید که محصول شما را بخرند.

در علم بازاریابی این کار را ترویج یا پروموشن می ‌نامند.

به طور مثال برای تبلیغات و پروموشن محصول و یا خدمات خود، می توانید موارد زیر را مد نظر بگیرید:

  • راه اندازی یک وب ‌سایت یا اکانت اینستاگرام و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای معرفی محصول‌ یا خدمات؛
  • دادن پول به برخی مغازه ‌دارها تا بروشور خدمات و محصولات شما را در کیسه ‌های خرید مشتریان قرار دهند؛
  • اختصاص بودجه‌ ای در جهت تبلیغات گسترده‌ ی تلویزیونی یا نصب بنر در سطح شهر؛
  • برگذاری قرعه کشی برای خریداران محصول یا خدماتتان؛
  • استخدام ویزیتور و بازاریاب در سطح شهر یا منطقه و… ؛

در حقیقت باید گفت پروموشن، مفهوم بسیار گسترده‌ ای دارد و تقریباً هر کاری که برای معرفی و ترویج و فروش محصول خود انجام ‌دهید زیر مجموعه ‌ی پروموشن به حساب می آید.

البته این را نیز باید در نظر گرفت که هیچ‌ کدام از روش ‌های فوق، به تنهایی کامل نیستند و هر کدام، مزایا و معایب خاص خود را دارند. پس غالبا چیزی که در عمل اتفاق می ‌افتد این است که شرکت و مجموعه ها بر حسب نیاز خود، تعدادی از روش های ترویج را با هم ترکیب می‌ کنند و به کار می ‌گیرند.

برخی از روش ها رایج در پرموشن :
  • فروش به صورت شخصی
  • بازاریابی و فروش مستقیم
  • ایجاد ترویج و تشویق در فروش
  • استفاده از تبلیغات
  • استفاده از روایط عمومی و حضور فعال در جامعه

از نکته ی مهم دیگری که نباید غافل شد تفاوت بین تبلیغات و پروموشن است.

تبلیغات معمولاً به پیام های کنترل شده و پولی که در رسانه‌ ها ارائه می شود اشاره دارد، در حالی که پروموشن هم شامل فعالیت‌ های بازاریابی پولی و هم فعالیت ‌های بازاریابی رایگان می‌ شود.

در اصل میتوان برای انواع پروموشن به مواردی مانند: انواع کوپن‌ ها؛ حراجی؛ تایید افراد مشهور یا اینفلوئنسر؛ حمایت های مالی در رویدادها؛ تیم یا لیگ و مسابقات؛ تخفیفات؛ کاتالوگ ها؛ رسانه های اجتماعی؛ کمک‌ های مالی و روابط عمومی، اشاره کرد که تلاشی است در جهت ترغیب رسانه ‌ها به تبلیغ پیام شما بدون هیچ هزینه ای است. در مقابل تبلیغات اغلب هزینه بر است. کمپین رسانه‌ های اجتماعی نمونه‌ ای از تبلیغاتی است.