طراحی و تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا :

استراتژی محتوا قبل از هر اقدامی در تولید محتوا، امری ضروری است. هر محتوایی در راستای رسیدن به یک هدف مشخص در کسب و کار تولید میشود ولی باید در نظر داشت که تک تک این محتواها مثل آجرهایی هستند که روی هم قرار می گیرند تا خانه ی ما یا همان هویت برند را بسازند، ما به نحوه ی قرار گرفتن تک تک اجزای این ساختمان در کنار هم استراتژی محتوا میگوییم، که منجر به رسیدن به این اهداف در سازمان میگردد.

تیم آقای هو :

با توجه به اسناد بازاریابی و داده های سازمان و بودجه، استراتژی محتوا را همراه با مدیران سازمان و سپس به همراه نویسندگان و استراتژیست های خود، در طی چندین جلسه و نشست طراحی و تنظیم میکند و آن را به صورت یک شناسنامه ی مرجع برای محتوا در اختیار سازمان قرار میدهد تا شرکت و سازمان مربوطه طی برنامه ی تولیدی خود بتواند از آن استفاده کند.


یک استراتژی محتوا شامل موارد زیر است:

  • توصیف برند از لحاظ هویت برند، ارزش ‌ها، ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و …
  • هدف گذاری های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
  • توضیح محصول/ کالا/ خدمت
  • مشخص کردن پرسونای مشتریان
  • تحلیل و شناخت رقبا
  • نقشه و مسیر سفر مشتریان
  • نوع محتوا
  • نحوه نگارش محتوا شامل لحن، سئو، کلمات کلیدی و …
  • بسترهای پخش و…


از مزیت های داشتن و تدوین این استراتژی

مزیت های داشتن استراتژی برای محتوا را کسانی که به این امر می پردازند و یا در صدد آن هستند بهتر درک میکنند و این استراتژی غالبا برای بازاریابی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

به طور کلی می توان به چند نمونه از آن اشاره کرد:

  • زمان صرف شده برای تولید محتوا را کاهش میدهد.
  • ایجاد هدفمندی در تولید محتوا.
  • احتمال موفقیت را افزایش میدهد.
  • باعث ایجاد برتری و جایگاه ‌یابی نسبت به رقبا در بازار میشود.
  • هزینه و زمان آموزش کارکنان را کاهش میدهد.
  • باعث بهبود سئوی وبسایت میشود.
  • یکپارچگی محتوا ایجاد میکند.

حالا فرض کنید یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام برای شرکت و یا کسب و کار خود دارید. اگر استراتژی خاصی برای آن تدوین نکنید، هر روز باید دغدغه این که امروز چه محتوایی بنویسم و یا تولید کنم را خواهید داشت. احتمال شکست شما نیز در این صورت زیاد خواهد بود. همین دغدغه این که امروز چه بنویسم و یا تولید کنم، بدون داشتن هدف و شناخت شخصیت و پرسونای مخاطبان، منجر به تولید و ارائه محتوای بی ارزش می‌ شود.

اما با داشتن استراتژی، برای خود و کسب و کارتان یک جهت مشخص می‌ کنید که این جهت در مسیری به سمت اهداف سازمان و کسب و کارتان خواهد بود و باعث میشود در طی حرکت در مسیر منحرف نشوید، حتی اگر این انحراف صورت بگیرد باز این استراتژی به کمک شما آمده و باعث میشود در طول مسیر، جهت خود را گم نکنید و به اهداف خود برسید.

استراتژی یک بار تدوین میشود اما در طول مسیر همواره باید به آن توجه کنیم و روی آن متمرکز باشیم.

به طور کلی نباید از مسیر تعیین شده در استراتژی منحرف شویم مگر این که شاخص ‌های عملکرد در کوتاه مدت یا بلند مدت به ما این بازخورد را دهد که به اهداف تعیین شده نرسیده ایم. در این صورت استراتژی بازنگری شده و اصلاح می‌ شود.