برندینگ و نقشه راه

برندینگ در سال‌ های اخیر مورد توجه چشمگیر کسب و کار ها قرار گرفته است. سالانه انواع سمینارها و دوره های آموزشی برندینگ، با استقبال مدیران، کارشناسان و متخصصان زیادی در سراسر جهان برگذار میشود و همین امر تأیید‌کننده ‌ی این ادعا است.

در عصر حاضر، عرضه‌ ی کالا و خدمات به شدت گسترده شده و در صورتی که حتی اگر محصول خود را با بهترین کیفیت عرضه کنید، کسانی هستند که بتوانند از نظر «ویژگی‌ ها و کیفیت محصول» با شما به رقابت بپردازند. در چنین وضعیتی برند می ‌تواند جایگاه ارزشمند تر و برجسته‌ تری برای صاحب برند ایجاد کند.

این وضعیت نه فقط برای برند محصول و کسب و کار، بلکه برای برند شخصی و سایر برند ها نیز وجود دارد.

  • برای آشنایی بیشتر و بهتر مفهوم برندینگ نقشه راه زیر را میتوان طراحی کرد:
  1. برند چیست؟
  2. اشتباهات برند سازی
  3. جایگاه برند
  4. ارزش پیشنهادی برند
  5. عصاره برند
  6. هویت برند
  7. نام برند
  8. ارتباطات برند
  9. سنجش موفقیت برند
  10. معماری و توسعه برند
  11. برندهای لوکس
  12. برندهای شخصی

برند چیست؟

اصطلاح برند معمولا در تجارت و بازاریابی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و یک شرکت، محصول/ خدمات یا فرد را از سایر همسان های خود متمایز می کند. برندها غالبا به صورت یک حس و شناخت نسبت به یک شرکت، فرد، یا محصول شناخته می شوند.

در تمام برند ها از یک نشانه به عنوان “لوگو” استفاده می کنند که به شناسایی هویت برند در بازار کمک می کند. برند را می توان به صورت بصری و از طریق کلمات، فونت ها، شعارها، تصاویر، طرح های رنگی و غیره مطرح کرد.

اشتباهات برند سازی

بین مفهوم برند و لوگو تفاوت هایی وجود دارد که مردم از آن غافل اند. برند در واقع ارزشی است، که برای مخاطب به عنوان بارزترین شاخصه آن محصول شناخته می شود و لوگو؛ علامتی است که برند با آن شناخته می شود.

هم چنین برند با علامت تجاری متفاوت است. شما ممکن است برند بزرگی داشته باشید، اما علامت تجاری نداشته باشید. مانند این که بسیاری از بزرگان، هنرمندان،‌ نویسندگان ، برندهای شخصی بزرگی محسوب می ‌شوند ولی غالباً علامت تجاری ثبت‌ شده ندارند.

یا ممکن است یک علامت تجاری  برای خود و یا کسب و کارتان ثبت کنید، اما یک برند محسوب نشوید. چون برند در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد نه با مجوز دولت و ثبت رسمی حقوقی.

جایگاه برند

برای دستیابی به این مورد میتوان به سوالات زیر جواب داد:

مشتری برند چه کسانی هستند و چه کسانی مشتری برند نیستند؟

برند در کدام دسته قرار می‌گیرد؟

منفعت برند برای مشتری یا مخاطب برند چیست؟

با پاسخ به این سوالات میتوانید جایگاه برند را برای خود مشخص کنید.

ارزش پیشنهادی برند

ارزش پیشنهادی را میتوان به سه دسته (سه سطح) تقسیم کرد: عملکردی، احساسی و بیان خود.

عصاره برند

عصاره برند (‌Brand Essence) یک  مفهوم کلیدی در حوزه‌ ی برندینگ است.در حقیقت اصل و اساس یک برند و آن‌ چه برند با آن جان می‌ گیرد و خود را ارائه میدهد. عصاره برند شامل همه ‌ی آن چیزهایی است که اگر از برند بگیرید، دیگر برند وجود ندارد.

هویت برند

هویت در اصل چیزی است که هر برند را از برند دیگر متمایز میکند. این هویت به تنهایی و متمایز تعریف شده است و در رقابت با سایرین تعریف نمیشود. به عبارت دیگر هویت برند، فکر و دیدگاه دیگران درباره‌ی برند نیست؛ بلکه تصوری است که خود برند از خودش دارد.

نام برند

غالبا و اساسا انتخاب نام برند به عنوان یک دغدغه‌ ی مهم  و اساسی در برندینگ مورد توجه قرار می‌ گیرد.

برند، فراتر از یک نام است و برندسازی فرایندی زمان ‌بر و چندوجهی است که انتخاب اسم برند صرفاً نخستین گام در این مسیر طولانی و دشوار محسوب می ‌شود.

وقتی قرار است سال ‌ها و شاید دهه‌ ها با یک برند زندگی کرده و آن را در معرض چشم و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، و روی آن سرمایه گذاری کنیم، منطقی است در انتخاب نام برند وسواس به خرج دهیم و به سادگی از کنار این کار نگذریم.

ارتباطات برند

در این مرحله از برندینگ معمولاً ، بیشتر به مباحثی مانند تبلیغات، استراتژی محتوا و تولید محتوا میپردازیم.

سنجش موفقیت برند

معیارهای زیادی در این زمینه وجود دارند و میتوان از ابزارهای متعدد و متنوعی برای سنجش موفقیت برند استفاده کرد. در وهله اول به نظر می آید که همه چیز در این مورد، در قیمت گذاری برند مشخص می‌شود. اگر برند عملکرد خوبی داشته باشد، باید ارزش برند افزایش پیدا کند. این حرف درست است. اما ارزش برند یک شاخص تأخیری محسوب میشود. به این معنا که شما با تکیه بر این شاخص، خیلی دیر متوجه می‌ شوید که چه دستاوردی داشته ‌اید.

معماری و توسعه برند

موضوع معماری برند یا Brand Architecture زمانی مطرح میشود که شما دو یا چند محصول دارید و می ‌خواهید درباره‌ ی برندینگ  آن ‌ها تصمیم بگیرید.

در این صورت معماری برند به استراتژی ‌ها و چالش‌ های برندسازی برای سبد محصولات اشاره دارد.

برندهای لوکس

برند لوکس (Luxury Brand) یک اصطلاح پرتکرار در روزهای اخیر است.

افراد بسیاری هستند که آرزو دارند روزی درآمد بسیار بالایی داشته باشند و از برندهای لوکس خرید کنند. بعضی از کارآفرینان و صاحبان برند هم، علاقه‌ مندند که با ساختن برندهای لوکس، به این نیاز پاسخ دهند.

برندهای شخصی

برندهای شخصی و یا پرسونال برندین نیز همان طور که پیداست معمولا به برند اشخاص اتلاق میشود. بسیاری از اصول برندینگ شخصی با اصول کلی برندینگ برای محصول و کسب و کار یکسان است. مثلاً مراحل ایجاد هویت برند، عصاره برند،‌ زبان برند و جایگاه برند، همگی در این‌ بحث هم مصداق پیدا می‌کنند. با این حال، برخی از موضوعات هم وجود دارند که به طور اختصاصی به پرسونال برندینگ مربوط هستند و لازم است به آن ها در برند سازی شخصی توجه شود.

و در نهایت در عصر حاضر، به اهمیت هر چه بیشتر مفهوم برند و برند سازی پی برده و باید مباحث و اصول مربوطه را برای کسب و کارهای امروزی مد نظر قرار دهیم.

استراتژی برند و  برندینگ، یک نقشه ‌ی راه بلند مدت برای دستیابی به مجموعه ‌ای از اهداف بلندمدت و مختلف است که در نهایت باعث میشود مشتریان، برند و کسب و کار شما را بشناسند و آن را به دیگران ترجیح دهند.

از اجزای استراتژی برند میتوان به مجموعه‌ ی لوگو ها، پالت رنگ یا وب‌ سایت یک برند اشاره کرد اما برخی مواقع افرادی این ها را خود استراتژی برند در نظر میگیرند. این ‌ها همه جزئی از استراتژی برند هستند. استراتژی برند در اصل شخصیت و هویت برند و کسب و کارتان را به جلو هدایت کرده و نمایان کننده این شخصیت و هویت به مشتریان است.

از اهمیت های برند سازی میتوان گفت که علاوه ‌بر این که باعث ذهنیت مثبت مشتریانتان نسبت به شما و کسب و کارتان میشود، در انتظارات آن ها از شرکت شما هم تأثیر گذار است. با برند سازی ، خود را از رقیبان تان متمایز می ‌کنید و به مشتریان خود ثابت می ‌کنید که انتخاب محصولات و خدمات شما بهترین گزینه برای آنها است. برند شما  در حقیقت نمایانگر هویت، شخصیت و آرمان‌ های کسب‌ و کار و شرکت شماست.

برند سازی را می توان در حوزه‌ های مختلف و متعددی انجام داد. نظیر مواردی مانند:

برند سازی در تبلیغات، برند سازی خدمات مشتریان، برند سازی در بخش مسئولیت اجتماعی، حسن شهرت و جنبه ‌های بصری. با به کار گیری استفاده درست و مناسب از تمامی موارد گفته شده می‌ توانید برای خود و کسب‌ و کارتان وجهه ‌ای منحصر به ‌فرد و جذاب به ‌وجود آورید.

این برند سازی درست و مناسب میتواند انگیزه و رضایت شغلی کارکنان تان را نیز افزایش ‌دهد، باید بدانید که کارکنان شما در ساخت برند شرکت اهمیت زیادی دارند. فردی که در شرکتی با برند معتبر کار می ‌کند، همواره پشتیبان برند است، از رضایت شغلی بالایی برخوردار بوده و وظیفه و مسئولیت خود را با رضایت خاطر بیشتری انجام می ‌دهد و حس مسئولیت پذیری آن ها را بالا میبرد. کار کردن برای یک برند شناخته شده، برای فرد وجهه‌ اجتماعی خوبی داشته و انجام کار را لذت ‌بخش تر می ‌کند.

در هنگام خلق یک کسب و کار، ساخت برند مناسباز اهمیت بالایی برخوردار است و یک برند ثابت شده و مناسب مزیت بزرگی برای شرکت محسوب میشود و سرمایه‌ گذاری روی آن جذاب خواهد بود. در حقیقت برندینگ محصول قسمتی از فرآیند اصلی است که می بایست در کسب و کارتان به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

در صورت موفقیت در تثیبیت برند و اثبات محصول و خدمات، تبلیغات دهان به دهان مشتریان نیز تاثیر بسزایی در تبلیغات و خلق مشتریان جدید میشود و مشتریان قدیمی این حس صمیمیت و آشنا را به دیگران به طور دلخواه منتقل میکنند.

موفق ‌ترین شرکت ها و کسب و کار ها آن هایی هستند که ارتباط عاطفی را با مشتریان خود برقرار می ‌کنند. این ارتباط عاطفی همان چیزی است که چشم ‌انداز اکثر شرکت ها و کسب و کار ها برای تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار است و باعث میشود در سطح عمیق ‌تری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و احساس وفاداری با برند خود را ایجاد کنند.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *